Els estudis d’infermeria al Campus Docent Sant Joan de Déu

• Publicado el 07 de agost de 2017

Per l’Orde Hospitalari Sant Joan de Déu la infermeria és una de les professions més centrades en la cura de les persones, l’atenció diària i constant, i el tracte directe amb el pacient i la seva família.

Per aquest motiu molt dels germans de Sant Joan de Déu són infermers. Això va donar peu perquè el 1962, fa 55 anys, s’iniciés el primer curs en infermeria a l’Escola d’Ajudants Tècnics Sanitaris (ATS) de Sant Joan de Déu a Barcelona. Aquells primers cursos anaven dirigits als germans de l’Orde, però el 1968 l’Escola es va obrir a la societat i van poder incorporar-se els primers estudiants masculins laics, i fou 5 anys més tard quan les dones s’incorporaren a les aules.

L’any 1977 la formació infermera esdevé Diplomatura Universitària, i moltes escoles d’ATS s’integren a les universitats i es transformen en  Escoles Universitàries d’Infermeria. Aquest fet, incrementa la qualitat dels estudis i els plans d’estudi passen a un model basat en la cura integral i holística de la persona. El curs acadèmic 1992/93 l’Escola aplica el pla d’estudis que s’imparteix a l’Escola Universitària d’Infermeria de la Universitat de Barcelona, esdevenint així centre adscrit a aquesta universitat. El curs 2009-10 s’inicia el desplegament del Grau en Infermeria.

A poc a poc l’oferta acadèmica en infermeria a Sant Joan de Déu va ampliant-se, i comencen a impartir-se els primers postgraus i màsters. Assolint els 14 cursos que s’imparteixen en aquests moments. A més d’incorporar el Cicle Formatiu de Grau Mitjà Tècnic en Cures Auxiliars d’Infermeria i el Cicle Formatiu de Grau Superior de Documentació i Administracions Sanitàries. Des del 2011 l’Escola passa a denominar-se Campus Docent Sant Joan de Déu.

D’altra banda el Campus creà el Grup d’Investigació en Infermeria, Educació i Societat (GIEES), essent una aposta de la institució per  a la recerca com a eina per a la millora del present i futur, tant de l’àmbit de la salut com social. Actualment el GIEES treballa en quatre línies de recerca: acció social, trets identitaris, innovació docent i metodologia d’atenció de la salut.

Des dels seus inicis, la filosofia de Sant Joan de Déu ha estat present a l'Escola, sobretot en la transmissió dels valors que caracteritzen a l'Orde. La humanització de les cures és l'objectiu transversal que ha guiat els continguts i la metodologia docent durant la història de Campus Docent Sant Joan de Déu.  En aquest sentit, el Campus Docent forma als estudiants en el model de Virgínia Henderson, clarament influenciat per la filosofia humanística, que situa la persona en el centre de la cura i orienta totes les intervencions cap a ella.

Aquest 2017 l’Orde Hospitalari Sant Joan de Déu, a través de la seva pàgina web, ha presentat un monogràfic sobre la professió infermeria amb l’objectiu de reconèixer el treball realitzat per aquest col·lectiu i fer una reflexió conjunta sobre el concepte de “cuidar”.