Infermeres catalanes a la Guerra Civil

• Publicado el 25 de novembre de 2008

guerra_civil.JPG
Anna Ramió, professora de l'Escola Universitària d'Infermeria Sant Joan de Déu, va participar en aquest projecte que te l’objectiu d’actualitzar i millorar la docència de la Història d’Infermeria.

El llibre “Infermeres catalanes a la Guerra Civil” es va presentar el 13 de maig de 2008 a l’Aula Magna de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona.

L’acte tenia una forta càrrega simbòlica per la data (l’endemà del dia internacional de la Infermeria) i molt especialment per la presència de la majoria d’infermeres supervivents de la Guerra Civil que eren protagonistes del llibre.

La idea de fer aquest llibre va sorgir del Grup FEBE, constituït per professores de les Escoles de Infermeria de Catalunya, Balears i Andorra, que te l’objectiu d’actualitzar i millorar la docència de la Història d’Infermeria, i de dinamitzar i portar a terme cerques sobre la Infermeria del territori.

Es tracta d’un llibre de relats biogràfics fets d’entrevistes a les infermeres de guerra: Ramona Gurnes de Girona; Alegria Royo i Antònia Palacin de Lleida; Carme Casas de Tarragona; Anna Viñas, Carme Barrull, Victoria Santamaría, Maria Sans Guadalupe Cusó, Pilar de Viala i Trinidad Gallego de Barcelona.

Gràcies als seus testimoniatges ens ha permès conèixer la tasca essencial, discreta i continuada que van desenvolupar aquestes dones en el període de la Guerra Civil Espanyola, realitzada en unes condicions difícils i que mereix el reconeixement de la societat en general i de la Infermeria en especial.

De totes les experiències es desprenen unes actituds cuidatives i d’acompanyament que són un model d’identificació vàlid pel col·lectiu infermer. Un cop més queda palès que les infermeres han de reconstruir el seu passat i donarlo a conèixer si volem enfortir el sentit d’identitat de la comunitat infermera.

La professora Anna Ramió (EUI Sant Joan de Déu) ha participat en aquest projecte inter-universitari de Recuperació de la Memòria Històrica.