El Campus Docent SJD celebra el Dia Internacional de la Dona amb gran varietat d’activitats per a tota la comunitat educativa

• Publicado el 24 de març de 2020

Durant la setmana del 2 al 8 de març, la Comissió d’Igualtat i Diversitats va coorganitzar, juntament amb altres col·lectius de la comunitat educativa del Campus Docent SJD, un conjunt d’activitats de sensibilització obertes a tothom per la celebració del Dia Internacional de la Dona.

Les activitats es van iniciar el dia 2 de març amb un cinefòrum a càrrec d’una membre del PAS i una docent del grau en infermeria, on es va emetre el guardonat documental Una revolución en toda regla”.  Aquest curtmetratge presenta un poble rural de l’Índia en el qual un conjunt de dones inicien una revolució pacífica contra l’estigma de la menstruació mitjançant la fabricació i promoció de l’ús de compreses. El que sembla una mera activitat de producció, s’acaba convertint literalment en una revolució en tota regla (tal com indica el títol) quan aquest fet acaba actuant d’artífex per posar de manifest els tabús i creences que hi ha al voltant de la menstruació i per augmentar la posició de la dona en la societat gràcies a un procés d’apoderament social i econòmic. El debat posterior entre les assistents a l’activitat es va centrar en les diferents experiències generacionals i en com el tabú de la menstruació, encara existent en la nostra societat, ha anat canviant al llarg del temps. Entre d’altres, van emergir idees que interrogaven les qüestions següents: Com percebem el cos menstruant de les dones? Quins significats li atribuïm a la menstruació i a la dona quan menstrua? Quines implicacions té tenir, o no, la regla? Amb tot, es van generar reflexions diverses que van obrir la porta a múltiples plantejaments.

Seguint amb els debats sobre tabús i estereotips, el dimarts 3 de març, dues estudiants de 3r i 4t del Grau en Infermeria van organitzar un taller per prendre’n consciència. L’activitat va començar amb una pluja d’idees on les persones assistents van poder escriure aquells tabús i estereotips que identificaven seguint un grup de categories prèviament presentades per les moderadores que abastaven temàtiques com la sexualitat, l’amor, l’edat, la maternitat i la diversitat funcional, entre d’altres. Seguit a aquests minuts de reflexió individual, es va obrir pas al debat on, una a una, es van anar analitzant les diferents categories amb els missatges escrits. Una de les qüestions que va centrar més el debat va ser la idea d’amor romàntic i com les diferents imposicions d’aquest imaginari han generat formes d’exclusió per totes aquelles formes de relacions afectives que escapen la norma. A més, a aquest concepte s’hi suma la idea de cis-heterosexualitat normativa, que imposa el binarisme entre els cossos i adopta com a regla una sexualitat home-dona centrada en el coit i el plaer masculí. Com a idea clau i recurrent, es va posar de manifest la importància de tenir en compte la diversitat i comprendre-la com una riquesa de la nostra societat, i no com una diferència o desviació a la norma.

Pel tercer dia de la setmana, l’activitat proposada va ser un espai de lectura compartida a càrrec de la Biblioteca Sant Joan de Déu. Durant tot el dia, es van exposar una trentena de llibres sobre gènere, sexualitat i diversitat. Si bé la gran majoria dels títols eren procedents de la biblioteca, van ser diverses les persones que van voler cedir llibres per a l’exposició. Amb aquesta iniciativa es van generar diverses cadenes de lectura on les potencials lectores i lectors podien posar-se en contacte amb la persona propietària del llibre d’interès. L’activitat va tenir molt bona rebuda amb un degoteig constant de persones que s’acostaven a fullejar i deixar-se portar pels diferents llibres exposats.

Finalment, l’última activitat es va realitzar el dia 5 de març en el qual es va organitzar un taller autogestionat de creació de cartells i pancartes per a la manifestació del 8 de març a Barcelona.

Paral·lelament a aquestes activitats, l’Assemblea Estudiantil del Campus Docent SJD va dur a terme una encartellada amb missatges que posaven de manifest les desigualtats de gènere encara presents en la nostra societat i amb imatges de dones que han lluitat per ser visibles en entorns altament masculinitzats. A més, també van realitzar una cronologia que feia un viatge per algunes de les dones que han estat rellevants en la nostra història i on s’emplaçava a les persones que visitaven l’exposició a formar part del moviment en aquest any 2020.

Totes aquestes activitats formen part del pla de sensibilització de la Comissió d’Igualtat i Diversitats del Campus Docent SJD i han permès generar un moviment de consciència entorn el gènere, la diversitat i les desigualtats que encara prevalen en el nostre context.

Igualtat i diversitats