La comunicació i disculpa de l'error en Medicina

Presentació

L'error en el procés assistencial o més conegut com a esdeveniment advers és la tercera causa de mort a nivell mundial. Sense lloc a dubte, un problema de salut pública que transcendeix a la gestió sanitària, al dret dels pacients i a la marca corporativa de l'organització sanitària. Les conseqüències de l'error poden arribar a ser greus: com causar un mal al pacient, fins i tot la mort. Denúncies judicials i multes. Perdre la credibilitat i el prestigi que tant ha costat guanyar.

En el món de la medicina s'ha tendit a ocultar o justificar els errors comesos durant la praxi sanitària. No obstant això, alguna cosa està canviant. La tendència en la pràctica sanitària internacional és la transparència i la comunicació honesta amb el pacient, amb la qual es redueix la sensació de ser enganyats i l'angoixa de no poder fer res més per la seva salut.

La qualitat assistencial i la seguretat del pacient són les prioritats del sistema sanitari. Identificar errors, les seves causes i les seves solucions és primordial per a aconseguir la seguretat del pacient. I això s'aconsegueix amb una bona comunicació en tots els nivells: pacient, companys i institucions.

Tens una assignatura pendent que ningú t'ha ensenyat abans: saber gestionar l'error en el procés assistencial i, sobretot, saber-ho explicar al pacient i a la seva família sense riscos legals.

Objectius

Aprendre una metodologia pròpia per a gestionar els errors (detecció, anàlisi, solucions i indicadors), gestionar la informació al pacient i, la gestió de les víctimes.

A qui va dirigit

Professionals de la salut interessats en la gestió de l'esdeveniment advers, la informació al pacient i la gestió de les víctimes.

Idioma d'impartició

Castellà / català / anglès

Continguts

1. Error clínic: què és, com ocorren, com s'analitzen i com s'eviten.
  2. Víctimes de l'error: que significa, perquè apareixen, com es gestionen i com es poden evitar.
  3. Els 7 passos de la comunicació i disculpa de l'error en salut

Metodologia docent

El curs s'estructura en 6 mòduls. Es desenvoluparà en sessions teòriques, interactives amb debats i exercicis pràctics. L'estudiant podrà disposar de tot el material necessari de les sessions. Un mòdul gravat per setmana (6 mòduls), una sessió en línia en directe per a abordar els casos pràctics cada 15 dies i una sessió de simulació grupal presencial al Campus Docent Sant Joan de Déu (CDSJD).

• Mòdul 1: Què és un error en Medicina? Em puc equivocar?
  • Mòdul 2: Analitza: Per què ha passat?
  • Mòdul 3: Què passa si esmento o l'ocult. Experiències reals de professionals sanitaris i pacients.
  • Mòdul 4: Com li ho explico al pacient.
  • Mòdul 5: M'han demandat, Què faig?
  • Mòdul 6: El final, Ho he fet bé?

Edicions

Primera edició:

Del 18/04/2023 al 22/06/2023

Segona edició:

Del 10/10/2023 al 30/11/2023

Criteris d'Avaluació

Haver assistit al 80% de les classes i haver participat activament en els treballs i debats proposats.

Acreditació

El Campus Docent Sant Joan de Déu expedirà el títol formatiu corresponent.

Professorat

Priscila Giraldo, Infermera, Advocada i Doctora en Salut Pública.

Dates: Del 20/03/2023 a 11/04/2023

Documentació necessària per a la matrícula:

• Sol·licitud de matrícula implementada.
  • Fotocopia DNI.

Resolució d'estudiants admesos: es notificarà l'admissió en el curs com a més tard una setmana abans del seu inici.1a El procés de selecció dels candidats serà per ordre de data de pagament de matrícula.

campus.masterpost@sjd.edu.es

AdjuntMida