El Centre de Simulació Sant Agustí col·labora amb l’Institut de Formació Contínua IL3 de la UB

• Publicado el 14 de març de 2019

La col·laboració amb la Universitat de Barcelona es realitza amb la implementació del Mòdul de Simulació clínica del “Máster en Cuidados Enfermeros al Paciente Hospitalizado”.

El Centre de simulació Sant Agustí del Campus Docent Sant Joan de Déu ha acollit els estudiants de la primera edició del màster en “Cuidados enfermeros al paciente hospitalizado” de la Universitat de Barcelona (UB) per a la realització del mòdul de simulació clínica.

El “Máster en cuidados enfermeros al paciente hospitalizado” es va dissenyar per a cobrir les necessitats formatives d’infermeres novelles. Però també, per aquelles que necessiten un reciclatge per canvi d’unitat o servei, o bé amb àmplia experiència i que volen disposar dels darrers coneixements basats en l’evidència científica i entrenar les cures amb les noves tecnologies disponibles.

La UB va escollir el Centre de Simulació Sant Agustí del Campus Docent Sant Joan de Déu, per al disseny, desenvolupament i implementació del mòdul de simulació clínica, gràcies a l’experiència de l’equip de facilitadors en l’organització d’activitats similars, per la satisfactòria experiència de col·laboració prèvia entre ambdues institucions, per la infraestructura i materials dels que disposa el Centre i per la seva ubicació.

El mòdul de simulació es va realitzar durant 4 dies on es van implementar un total 16 sessions de simulació. Durant els 4 dies es van dissenyar d’una seixantena d’escenaris de simulació, on es recollien en tots ells les situacions més freqüents que es poden donar en l’àmbit de l’hospitalització.

Per tal de donar continuïtat a les sessions i als continguts es van idear 7 pacients simulats, representats per actors professionals i maniquins. Al llarg de les sessions els participants van prestar una atenció continuada als pacients resolent situacions d’ingrés, empitjorament, agreujament, alta o trasllat.

La classificació biomèdica de les patologies explicava el motiu d’ingrés (malaltia respiratòria, neurològica, cardíaca, hemodinàmica, digestiva o quirúrgica, entre altres), per aquest motiu el perfil del pacient simulat es va crear tenint en compte les característiques de la població a la que atenem: una població envellida, amb pluripatologia, que viu situacions complexes,  afectada per diferents determinants de salut i que ha de fer front a problemes i dilemes ètics

Després de 4 dies d’entrenament, en la última sessió, va tenir lloc l’avaluació basada en el mètode utilitzat en les ACOES i que incloïa la resolució de 3 casos.

Totes les activitats van estar liderades per un equip de facilitadors constituït per infermeres amb àmplia i llarga experiència en l’àmbit hospitalari i instructors en simulació que van gestionar les sessions, per a que l’estudiant fos el protagonista del seu aprenentatge.

Els participants van tenir l’oportunitat d’entrenar des del primer moment, poder resoldre dubtes a partir de la pràctica, i tot això en un entorn segur per al pacient i per al professional.

L’equip del Centre de Simuilació Sant Agustí del Campus Docent Sant Joan de Déu agraeix a IL3 la confiança dipositada i espera amb anhel la propera edició.

Innovació