Estudi observacional sobre l’efectivitat de mètodes d’ensenyament innovadors en el rendiment acadèmic dels estudiants d’Infermeria

• Publicado el 20 de novembre de 2019

Gràcies al programa Erasmus+, la Sra. Lucia Filomeno ha realitzat una estada de dos mesos al Campus Docent per dur a terme part de la seva recerca titulada: “Effectiveness of innovative teaching methods on students' academical performance: an observational study”.

Durant els mesos d’octubre i novembre la Sra. Lucia Filomeno, estudiant del màster Scienze infermieristiche e ostetriche de la Università La Sapienza de Roma, ha dut a terme al Campus Docent activitats vinculades a la recerca per tal de recollir les dades necessàries per al seu estudi relacionat amb la innovació educativa.

La simulació clínica és actualment una metodologia extensament utilitzada en la formació i entrenament de professionals de la salut, i més concretament de les infermeres. Aquestes, en el rol de facilitadores de l’aprenentatge, es preocupen per conèixer la opinió i el grau de satisfacció dels estudiants respecte a la dinàmica de la sessió, els facilitadors, el material, la fidelitat aconseguida i l’impacte de la metodologia de simulació en l’aprenentatge, entre altres aspectes. Des de la vessant investigadora, però, cal portar a terme més estudis per a conèixer i aprofundir en l’efectivitat de la simulació en comparació amb altres metodologies docents.

Precisament aquest és l’objectiu de l’estudi de la Sra. Lucia Filomeno: avaluar l’efectivitat dels mètodes d’ensenyament innovadors, com és el cas de la simulació clínica, front els mètodes tradicionals en la formació al Grau en Infermeria.

Es tracta d’un estudi quantitatiu on la mostra serà obtinguda en dues universitats europees: a la Universitat Sapienza de Roma i al Campus Docent Sant Joan de Déu de Barcelona. La primera mostra, la del Campus Docent, ha estat formada per estudiants de tercer curs que han rebut la formació de certs continguts de forma tradicional i que, posteriorment, durant el seu període de pràctiques, van assistir a una sessió de simulació relacionada amb els continguts prèviament treballats a l’aula.

Per a realitzar la recerca la Sra. Filomeno ha rebut el suport i acompanyament del Dr. Giuseppe de la Torre i de la Dra. Valeria Scalmato de la Universitat La Sapienza i de la Dra. Esther Insa per part del Campus Docent Sant Joan de Déu.

La recerca ha estat aprovada per dos CEICs, el de la universitat italiana i la Fundació per la Recerca Sant Joan de Déu.

El Campus reconeix i agraeix la predisposició i la participació desinteressada dels estudiants i professors que han col·laborat en l’estudi així com també agraeix a la Sra. Filomeno el seu esforç i la oportunitat de compartir coneixements i créixer junts.

Finalment, cal fer un reconeixement als investigadors de la Universitat La Sapienza pel seu suport tot esperant publicar els resultats en els propers mesos i continuar col·laborant en futures recerques.

Innovació