Jornada: Els drets dels infants: nens/es i adolescents d'origen immigrat

cloendajornadasjd.jpg

Divendres 13 de febrer hem celebrat la Jornada: Els Drets dels infants: nens/es i adolescents d'origen immigrat

L'any 2009 es commemora el vintè aniversari de la Convenció dels Drets dels Infants. Aquesta declaració reconeix la dignitat dels infants com éssers humans i la necessitat de ser protegits de manera especial. Vint anys després, la realitat diària ens diu que molts infants d'arreu del món encara pateixen situacions extremes i que els seus drets no es respecten: nens soldats; infants no escolaritzats i sotmesos a explotació laboral i sexual; alta mortalitat per malalties fàcilments guaribles; mortalitat per fam, manca d'aigua potabble, guerres injustes... Els nens i nenes són les principals víctimes de les injustícies.

En el nostre país trobem una creixent pobresa infantil (és la tendència dels països rics). Els anys de bonança econòmica no han servit per crear les condicions necessàries per lluitar contra la pobresa de moltes famílies i la situaicó actual encara ho agreuja. Créixer en famílies amb dificultat econòmiques i socials redueix les oportunitats dels infants i té conseqüències en el seu desenvolupament com persona.

Alguns d'aquests nens i nenes viuen de molt petits un procés migratori familiar, amb la finalitat de millorar les condicions de vida i de trobar una esperança de futur. Hem triat dos temes importants que relacionen infància i immigració per celebrar aquesta jornada d'homenatge a la infància i a la migració de moltes famílies, que realitzen grans esforços per aconseguir un futur millor per als seus fills i filles.

En la primera conferència, Reflexions sobre la incorporació en el sistema educatiu dels fills i filles de famílies immigrades, el professor Albert Grau ha fet una valoració de la situació actual. La migració fa que el sistema educatiu estigui immers en una nova realitat i es trenquin els paràmetres d'estabilitat clàssics. Es plantegen nous reptes però també oportunitats de canvi i enriquiment. És necessari treballar peruqè els centres siguin acollidors i, així, fer un salt qualitatiu de millroa educativa. Cal dotar als centres de millors recursos humans i materials, assegurar un major equilibri en el repartiment de la responsabilitat social de les escoles, garantir una millora qualitativa de les pràctiques inclusives i, principalment, un canvi progressiu del discurs real de la societat vers les famílies immigrades.

La segona conferència ha versat sobre un altre tema rellevant. Els menors no acompanyats. Context actual i perspectives de futur. El professor Ismael Palacín ha dibuixat una panoràmica històrica sobre els menors no acompanyats que des de l'any 1999 van començar a arribar a Barcelona. Són infants molt vulnerables i és un fet dels nostres temps. Molts són fills de famílies estructurades però pobres i sense expectatives de futur, que venen a Europa amb l'objectiu de treballar. Són menors que estan tutelats per la Generalitat fins la majoria d'edat, però que encara es troben en risc d'exclusió social.

Una de les conclusions més importants de la Jornada és que encara cal consolidar els drets dels infants perquè són un col·lectiu especialment vulnerable i perquè alguns drets no es compleixen.

Al finalitzar l'acte es van lliurar els diplomes als estudiants del 3er Curs de Formació per a mediadors/es interculturals de l'àmbit sanitari.

Podeu consultar la fotografia d'aquesta Jornada clicant aquí.

Carme Vega

Núria Roca

Coordinadores del curs de Formació de Mediadors/es interculturals de l'àmbit sanitari.

Comitè Organitzador de la Jornada.