“La solució al drama de la immigració no està al mar, sinó en les oportunitats de formació als països d’origen” ens diu Ousman Umar, fundador de l’ONG NASCO – Feeding Minds.

• Publicado el 22 de maig de 2019

Els dies 16 i 21 de maig, Ousmar Umar va visitar els estudiants de 2n curs del Grau en Infermeria en el marc de l’assignatura d’Infermeria de Salut Pública i Comunitària.

Durant la seva sessió, l’Ousman va compartir amb els estudiants la seva experiència vital, una història colpidora sobre el llarg camí de migració que va haver de recórrer durant 5 anys per arribar a Barcelona. La seva història relata com la seva curiositat per conèixer el que ell anomena “el món dels blancs” el va empènyer a deixar casa seva, travessar el desert del Sàhara, treballar en condicions de precarietat extrema i acabar creuant el mar en pastera, amb només 13 anys. La vivència de l’Ousman ens permet comprendre els motius que duen a tantes persones a posar la seva vida en perill al desert i al mar amb l’esperança d’una vida millor, sovint un anhel molt allunyat de la realitat que els espera.

Després de 5 anys, l’Ousman va arribar a Barcelona el 2005, gairebé sense saber ni llegir ni escriure. Gràcies a la família que el va acollir i a la seva determinació per aprendre, va aconseguir acabar els seus estudis secundaris, accedir a la universitat i graduar-se en administració i direcció d’empreses. Actualment, és el fundador de l’ONG NASCO - Feeding Minds amb la que ha promogut l’accés a aules digitals als infants escolaritzats de Ghana.

L’Ousman és un gran defensor de la importància de l’educació com a eina per combatre la pobresa en els països de l’Àfrica. La seva vivència migratòria li ha permès comprendre com la falta d’informació i de formació és l’element clau que mou a milers de persones a emprendre viatges impossibles perseguint una realitat idealitzada i sovint caient en mans de màfies i situacions de precarietat extrema, posant en risc la seva vida. Actualment, gràcies a l’ONG NASCO - Feeding Minds, 19 escoles de Ghana tenen accés a aules digitals, fet que ha permès l’accés a ordinadors i internet a 11.000 nens i nenes, afavorint així la seva formació i oportunitats de futur.

La seva experiència està recollida en el llibre que recentment ha publicat: Viatge al país dels blancs amb l’editorial Penguin Random House.

Grau