Sortida a la Maternitat d’Elna

• Publicado el 10 de desembre de 2019

Com cada curs, els estudiants de primer del Grau en Infermeria visiten la Maternitat d´Elna dins del programa de l’assignatura de Fonaments Històrics, Teòrics i Metodològics.

La visita té com objectiu conèixer de primera mà una història dura i esfereïdora amb la qual prendre consciència del que l’ésser humà pot arribar a construir i que se’ns apropa en la figura de la Maternitat d´Elna.

Una onada d'exiliats pressionava la frontera francesa. Era el gener del 1939 i els vençuts de la guerra civil s'escolaven per cada pas de muntanya, per cada entrada de camins, per la carretera...
Però les condicions dels camps eren deplorables. Per a molts refugiats, l'ingrés fou l'inici d'un altre malson. Els crits "allez!, allez!" dels gendarmes i les teles metàl•liques vorejant les platges es van incrustar en la memòria dels exiliats. La fam, la set, el fred i el menyspreu de les autoritats franceses varen marcar com ferro roent la resta de les seves vides

Fragment de La maternitat d'Elna. Bressols dels exiliats d’Assumpta Montellà

Els estudiants tenen el privilegi de conèixer el relat de mans de la historiadora Assumpta Montellà, qui va escriure al 2006 el llibre de La maternitat d'Elna. Bressols dels exiliats, i on es recullen les memòries de l’encara viva en aquell moment, Elizabeth Eidenbenz, protagonista de la història.

L’Elisabeth Eidenbenz era una mestra suïssa que va arribar a Madrid amb 24 anys com a voluntària de l'Associació d'Ajuda als Nens de la Guerra per ajudar mares i nens durant la Guerra Civil espanyola, formant part d'un enviament d'ajuda humana i material. Quan va caure la república es va desplaçar amb els refugiats dedicant-se a buscar i recollir les embarassades dels camps d'internament francesos, especialment el d'Argelers. Per donar resposta a les necessitats d´atenció a les dones i els infants, va crear la Maternitat a la vila d´Elna, on encara trobem l´edifici reconstruït i convertit en un memorial a la llum que va obrir en aquell horror i sofriment de les dones republicanes i jueves.

Els estudiants gaudeixen molt escoltant l´Assumpta Montellà, senten com l´emoció els ressona i són capaços de comprendre la dimensió dels fets. Ningú queda estàtic, macilent, esvaït… Les reflexions realitzades a l´aula sobre el valor de les cures emergeix i comença aparèixer en els seus discursos. Els coneixements els empoderen i la vivència a través del relat de l’Assumpta els dona forces per a manifestar-se, posant en valor la professió infermera.

Aquesta la sortida mai no ha defraudat. Les expectatives s´ha complert i els objectius s´han assolit. En tots els estudiants, la visita a la Maternitat d´Elna suposa un punt d´inflexió que recordaran sempre.

Veure vídeo

Grau