Un exalumne del Campus Docent impulsa Instagram com una eina per a tractar el TCA

• Publicado el 27 de novembre de 2019

Jordi Mitjà, estudiant de la 1a promoció del Grau en Infermeria del Campus Docent, idea un projecte innovador per motivar la millora dels pacients amb TCA de l'Hospital Sant Joan de Déu mitjançant les xarxes socials.

El passat 7 de novembre, el perfil d'Instagram dels pacients amb Trastorn de la Conducta Alimentària (@stoptca_sjd) de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona va rebre un premi al millor projecte en la 3a Jornada d'Innovació, Emprenedoria i Tecnologia del Centre d'Innovació i Desenvolupament Infermer (IDIC) del COIB.

Presentada pel Jordi i recolzada per professionals i pacients de l'Àrea de Salut Mental de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, aquest ha estat el primer compte d'Instagram amb finalitat terapèutica que s'ha inclòs dins d'un tractament; en aquest cas, del que reben els pacients de l'Hospital de Dia atesos per un trastorn de la conducta alimentària. Amb això, es pretén utilitzar el potencial i l'impacte d'Instagram com una xarxa social saludable i un canal de comunicació.

Instagram és la xarxa social més utilitzada actualment pels adolescents i la que més incideix en la seva salut mental. No sols és un àlbum de fotografies, sinó que té un fort impacte entre els adolescents i tot el seu cercle social. Fomenta les comparacions, provoca un augment de la insatisfacció corporal entre els joves i pot actuar com a desencadenant o refermant d'un trastorn alimentari. En l'actualitat molts perfils d'aquesta xarxa social fomenten un estil d'alimentació no saludable. Per aquest motiu, des de l'Hospital Sant Joan de Déu, s'ha buscat promoure l'efecte contrari.

La metodologia utilitzada per a desenvolupar el projecte va consistir en una cerca bibliogràfica prèvia per a determinar si existien iniciatives similars. Després, es va explorar l'interès que el projecte podia despertar en els pacients a través d'un estudi de recerca, es va realitzar un taller formatiu amb el departament de comunicació de l'hospital i finalment una sessió de cocreación en la qual els pacients van elaborar els elements necessaris del compte d'Instagram.

Des de llavors, trenta joves de 9 i 18 anys participen activament en la publicació de continguts i donen a conèixer alguns dels tallers en què participen per a millorar la seva autoestima i poder fer front al trastorn de la conducta alimentària que pateixen. Els professionals són els encarregats de validar els continguts i publicar-los.

Amb aquest compte es pretén fomentar que els pacients adquireixin consciència del seu problema i augmentar la motivació per a realitzar canvis, dos passos fonamentals en el procés terapèutic. S'ofereix un discurs alternatiu a d'altres perfils de xarxes socials i publicacions digitals que mostren l'anorèxia i altres trastorns alimentaris com a “estils de vida” i no com una malaltia mental.

El perfil es va posar en funcionament el 20 de març de 2019 i la xifra de seguidors és de més de 11.000. S'han realitzat 86 publicacions. El nombre de missatges privats rebuts supera els 100 i són els propis pacients els que donen la resposta, amb la supervisió i validació dels professionals de la unitat.

Aquest projecte està basat en l'estratègia de suport entre iguals, és un canal de comunicació obert que té suport de l'organització i es nodreix de l'experiència del pacient i del coneixement del professional, aconseguint una educació per a la salut basada en l'evidència científica i recolzada en valors positius. El que suposa un clar exemple de participació dels pacients en la presa de decisions.

La iniciativa presentada és pionera en la incorporació d'una xarxa social en el procés terapèutic de pacients amb trastorn de la conducta alimentària. A més, s'ha convertit en el primer compte en Instagram de pacients d'un hospital a Espanya (@stoptca_sjd).

Innovació