VII Jornada "L'impacte de l'ingrés a les UCIS pediàtriques per als infants, famílies i professionals"

imagen_noticia2.jpg
El passat divendres 25 d'abril es van realitzar les VIII Jornades de l'Associació d'Exalumnes Sant Joan de Déu.

La presentació de la Jornada la va realitzar el Germà Superior de la província, Pascual Piles i el President de l'Associació, sr. Miquel Gasol.

Les conferències van ser impartides per metges i infermeres del servei d’UCI de l'Hospital Materno-Infantil d'Esplugues. Àngels Pedrola, vocal de l’associació, va presentar a la Dra. Iolanda Jordán que va impartir la conferència “La malaltia crítica a la infància i adolescència. Situació actual”. Va destacar l’augment, en els últims anys, de la població pediàtrica junt amb un increment de la qualificació i cost de les cures. Les patologies i situacions crítiques amb major incidència i gravetat són les Sepsis, Meningitis, Cardiopaties congènites, Encefalitis, Patologia respiratòria i Hipertensió intracranial. Va ressaltar la gran complexitat de les noves tecnologies i el paper fonamental d’Infermeria en el control i cures dels nens i nenes ingressats/des.

Bàrbara Hurtado, professora de l’EUI va moderar la taula rodona. Encarna Gómez i Mariona Ferrer, infermeres, parlaren de “L’impacte emocional de l’hospitalizació a la UCI en els infants i adolescents i les seves famílies”, referint-se als estressos que afecten a malalts/es, famílies i professionals. En aquest sentit cal ressaltar que conèixer a l’infant i el factor humà de les cures són aspectes fonamentals per suplir l’alta tecnologia, mentre que donar informació i escoltar als pares i mares és un element imprescindible perquè puguin afrontar el procés. També ressaltaren els aspectes que més incideixen en l’estrès emocional dels/de les professionals, com són les situacions d’urgències, la gravetat d’algunes malalties i la cura dels infants en procés de cronificació o que es troben en situació terminal.

Per la seva part, el Dr. Francisco Cambra glosà alguns dels “Dilemes ètics que es plantegen a les UCIS pediàtriques”. Va destacar la necessitat que els/les professionals siguin competents per poder treballar a les UCIS pediàtriques i que acceptin les normes i el codi deontològic. També va fer èmfasi en la relació que s’estableix amb els pares i mares, i en la informació que se’ls transmet, significant l’explicació dels riscos però també dels beneficis esperats. És important tenir en compte la qualitat de vida que tindrà el/la malalt/a abans d’iniciar un tractament, considerant la possibilitat de limitació terapèutica per no fer una aplicació de la tecnologia. La limitació terapèutica ha de ser consensuada per l’equip assistencial, els pares i mares, i el Comitè d’Ètica assistencial del centre.

La sra. Amèlia Guilera, directora de la EUI, va clausurar la Jornada fent lliurament dels premis anuals que concedeix l’Associació als millors treballs realitzats pels/per les estudiants de la Diplomatura d’Infermeria i de Postgrau o Màster. El premi al millor treball de Diplomatura va quedar desert i el de Postgrau o Màster fou atorgat a les infermeres Esther Rivas Barja i Estefanía Cámara Morales pel treball titulat “ESTUDIO DELPHI SOBRE OXIGENOTERAPIA: SISTEMAS Y FORMAS DE ADMINISTRACIÓN” del curs de Màster en Cures d’Infermeria a la Infància i Adolescència, realitzat en el curs acadèmic 2006-07.