Càncer de coll d'úter

• Publicado el 11 de febrer de 2010

cuello.jpg

Consulta aquest interessant article per a saber més sobre aquesta malaltia.

Símptomes i informació

A continuació t'avancem un extracte de l'article, per a llegir-lo sencer fes clic aquí

Què és?

El cèrvix és la part inferior de l'úter o matriu i es coneix comunament com coll de la matriu. El cèrvix té un paper molt important en el manteniment d'un embaràs normal. El càncer de cèrvix constitueix el 6 per cent dels tumors malignes en dones, el segon més freqüent entre totes les dones i el més freqüent entre les dones més joves. En general afecta a dones entre 35 i 55 anys. Aquest tipus de càncer pot estar ocasionat per un virus (el papilomavirus humà) que es contagia a través de les relacions sexuals.

Causes

Existeixen alguns factors que s'han relacionat amb la incidència del càncer de cèrvix. El factor de risc més important en el desenvolupament de lesions premalignes (CIN) o càncer de cèrvix és la infecció per papilomavirus, especialment els tipus 16 i 18. Altres factors són:

• El consum de tabac.
  • La promiscuïtat sexual.
  • Edat precoç d'inici de relacions sexuals.
  • Nombre de fills elevat.
  • Menopausa després dels 52 anys.
  • Diabetis.
  • Elevada pressió arterial.
  • Exposició a elevats nivells d’estrògens.

Per això, es recomana habitualment la realització del test de Papanicolaou quan la dona comença a mantenir relacions sexuals, de manera anual en dones d'alt risc i en dones de baix risc, després de 2-3 revisions normals, es poden realitzar cada 3 anys.

Símptomes

Els programes de detecció precoç permeten diagnosticar-lo en dones asimptomàtiques. Habitualment el primer símptoma de càncer de cèrvix és el sagnat postcoital o entre dues menstruacions. També pot anar acompanyat d'un augment en les secrecions vaginals, que es fan odoroses. És possible que la dona no tingui cap dolor ni símptoma fins a les últimes fases de la malaltia, però les Pap realitzades sistemàticament poden detectar el càncer cervical de forma precoç.

El càncer cervical comença amb canvis lents i progressius en les cèl•lules normals i triga diversos anys en desenvolupar-se. Aquests canvis progressius s'observen al microscopi col•locant les cèl•lules extretes mitjançant la tècnica Pap sobre un portaobjectes. Els patòlegs han descrit aquests canvis en diferents estadis que van des de la normalitat fins al càncer invasiu.