Aprenentatge basat en reptes en el context d’equips multidisciplinaris en e-Salut. Presentació dels resultats del projecte Erasmus+ eHealth Eurocampus a la conferència ICERI 2019

• Publicado el 20 de desembre de 2019

El Campus Docent presenta els resultats obtinguts de la metodologia docent emprada en la 3a Summer School del projecte Erasmus+ eHealth Eurocampus a la XII Conferència Internacional sobre Educació, Recerca i Innovació (ICERI) celebrada a Sevilla.

El passat mes de juliol va finalitzar el projecte europeu eHealth Eurocampus amb la celebració de la 3a Summer School que va tenir lloc a Barcelona. El Campus Docent, com a membre participant, va formar part de l’equip organitzador d’aquest esdeveniment on es va posar en pràctica la metodologia docent de l’aprenentatge basat en reptes. Per aquesta ocasió, es van plantejar un seguit de reptes quotidians de la mà de pacients i professionals que conviuen amb malalties que generen discapacitat física i/o cognitiva, per a que posteriorment, durant l’escola d’estiu, estudiants de ciències de la salut i la tecnologia oferissin propostes de solució innovadora.

Els resultats de la implementació d’aquesta metodologia innovadora van ser presentats per la professora Ariadna Graells durant la XII Conferència Internacional sobre Educació, Recerca i Innovació (ICERI) celebrada a Sevilla els dies 11, 12 i 13 de Novembre de 2019. Aquesta conferència va acollir 840 persones provinents de 75 nacionalitats diferents i dels 5 continents, per compartir experiències i debatre sobre propostes i metodologies educatives innovadores.

Entre els resultats principals de la comunicació oral que es va presentar s’hi troben l’adequació de l’aprenentatge basat en reptes com a metodologia docent per afavorir la responsabilitat i el compromís envers el procés d’aprenentatge i de creació,  i la importància del treball en equips multidisciplinars com a part imprescindible de la formació universitària dels professionals del futur. Entre d’altres, els estudiants participants a la 3a Summer School que van participar en l’enquesta van remarcar que la metodologia emprada havia afavorit el diàleg dins l’equip i la generació de noves idees capaces d’oferir respostes holístiques als reptes plantejats des de les diferents perspectives i àmbits de coneixement de cada integrant. Així mateix, van percebre que el fet que els reptes fossin plantejats i descrits per persones que conviuen amb la problemàtica de salut dia rere dia i que aquestes assistissin a la presentació final dels prototips, havia incrementat el grau d’empatia i compromís amb el projecte.

Els resultats d’aquesta experiència d’aprenentatge van tenir molt bona acollida durant la conferència i es va brindar l’oportunitat de compartir-ne les fortaleses i punts de millora amb altres professionals d’arreu del món que també han emprès iniciatives similars, generant ponts de comunicació entre diferents institucions.

D’altra banda, aquesta iniciativa també va generar interès en altres partners del projecte europeu com la UPC, amb qui actualment s’ha organitzat la Hackaton solidària contra les malalties minoritàries per a la Marató de TV3 amb aquesta metodologia, i on tota la comunitat del Campus Docent ha estat convidada a participar.

Innovació