Anàlisi d’escenaris tecnològics interdisciplinaris basat en metodologia de simulació. Una activitat docent en el marc de l’Escola d’Estiu de l’eHealth Eurocampus

• Publicado el 29 de juliol de 2019

Entre les activitats que el Campus Docent ha portat a terme en el marc de la III Escola d’Estiu eHealth Eurocampus es troba la de disseny i implementació d’una activitat formativa basada en la metodologia de simulació.

L’activitat va tenir lloc el 3 de juliol i tot i que va ser conduïda per dues professores del Campus, l’Ariadna Graells i l’Esther Insa, també hi van col·laborar la Maria Figueras, en Pablo Abram, en Daniel Martín i l’Andrea Coll, estudiant en pràctiques de la Universitat Politècnica de Catalunya.

Durant la jornada dos grups d’estudiants internacionals inscrits a l’Escola d’Estiu eHealth Eurocampus van participar en el prebriefing, van visualitzar un escenari de base tecnològica presentat en forma de videogravació (veure MyEmo) i, posteriorment, van participar en el debriefing. Per mitjà de les metodologies de simulació del plus-delta i la molècula, les facilitadores van poder treballar a partir dels models mentals dels participants i de les necessitats d’aprenentatge identificades pel que fa a les habilitats transversals.

Tot i que la majoria de participants a la sessió procedien de l’àmbit tecnològic, l’origen del conflicte que es presentava en el vídeo era identificat ràpidament com a no tecnològic. Tot i així, el que més va sobtar de l’activitat és que, malgrat haver identificat l’origen del conflicte en la manca d’habilitats transversals (comunicació, treball en equip, lideratge, etc.), la reflexió sobre les solucions era sovint conduïda cap al terreny tecnològic. Tal fet va fer que les docents es qüestionessin el següent: per què portem el debat un i altre cop cap a la vessant tecnològica sabent que l’origen del conflicte no és tecnològic? Potser falta, a nivell europeu, portar les habilitats transversals a un terreny menys abstracte, més pràctic? I, fent referència a la formació actual de les habilitats transversals, quin és el seu objectiu: saber-les identificar, o anar més enllà i proposar formes d’actuació concretes?

Formular-se aquestes preguntes va permetre la presa de consciència de la necessitat de crear espais de reflexió, posar nom a les situacions en matèria d’habilitats transversals, desenvolupar narrativa i proporcionar recursos per a que els futurs professionals en eHealth adquireixin o incrementin les seves competències transversals.

Aquesta sessió va servir per posar en valor la necessitat d’una formació transversal en les anomenades soft skills i per validar l’efectivitat de l’escenari de simulació MyEmo en aquesta reflexió.

Innovació