VII Cafè d’Innovació. Sobre el futur de la docència i el sistema educatiu

• Publicado el 06 de maig de 2019

Xavier Aragay, consultor i speaker expert en la transformació d’institucions, va oferir el passat 26 d’abril una conferència sobre el model d’educació basat en la persona.

Hem de canviar l’educació? La formació universitària pot ser prescindible? La funció docent mantindrà la seva importància i pes? Aquestes són algunes de les preguntes que Xavier Aragay del Reimagine Education Lab, consultor i speaker especialitzat en el canvi de l’educació, va plantejar durant el VII Cafè d’Innovació als professors del Campus.

El propòsit de la sessió no era resoldre aquestes incògnites, massa complexes per tractar-les en un parell d’hores, sinó plantejar-les a la ment dels assistents i fer-los reflexionar sobre el sistema educatiu actual.

Actualment, bona part dels docent del Campus són més o menys conscients de la necessitat d’un canvi en l’educació universitària. Per aquest motiu ja han començat a veure’s certs canvis en les aules. Algunes assignatures s’han llençat a la complicada tasca d’avaluar per competències o de guiar els estudiants cap al treball per projectes.

Però perquè aquesta transformació és consolidi ha d’anar acompanyada d’un canvi en les persones, els espais, les estructures, els equips, les institucions, etc.

El nostre sistema educatiu va néixer a finals del segle XIX i estava pensat per una societat completament diferent de la que ara vivim. D’això fa més de cent anys, però el model no ha canviat i aquesta situació ha portat a una crisi educativa. “No és una crisi de país, sinó una crisi sistèmica” va comentar Xavier Aragay durant la sessió. Continuem portant a terme un model de classes on el professor fa la funció de savi i transmet el coneixement. Els estudiants, que donem per suposat que no saben gaire, escolten i després posen per escrit el que han après a un examen al qual el savi posa nota.

Però, formem els estudiants per un lloc de treball, per una professió en sentit ampli o perquè puguin obrir-se camí en el món que vindrà? De veritat l’envellit model actual d’educació pot donar acollida a les necessitats dels estudiants del segle XXI? Com imaginem que seran els hospitals del 2040? Si formen els estudiants per la situació actual, què faran al cap d’uns anys, quan aquest món hagi desaparegut completament?

Aquestes són algunes de les preguntes i idees que va transmetre Xavier Aragay durant la seva presentació. Si volem innovar en el món educatiu i avançar, cal apostar per un nou model que cobreixi les necessitats del segle XXI.

Innovació